PIELĘGNIARSTWO studia I i II stopnia w Bydgoszczy
NOWOŚĆ 2021 w Kujawsko-Pomorskiej Szkole Wyższej w Bydgoszczy
Proces starzenia się społeczeństwa oraz rosnąca liczba pacjentów potrzebujących wyspecjalizowanej opieki, wpływają na stale rosnące zapotrzebowanie na rynku pracy pielęgniarek i pielęgniarzy.
Program studiów, przygotowany wg standardów obowiązujących w Unii Europejskiej, zapewnia osiągnięcie przez studentów szerokiej i wszechstronnej wiedzy i umiejętności, jak i pełnego przygotowania zawodowego do zatrudnienia we wszystkich obszarach pielęgniarstwa w kraju, jak i zagranicą.
ABSOLWENT po ukończeniu studiów I stopnia na kierunku PIELĘGNIARSTWO:
- posługuje się mianownictwem anatomicznym;
- omawia budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym oraz czynnościowym;
- rozumie neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych oraz procesów elektrofizjologicznych;
- wyjaśnia podstawy fizykochemiczne działania zmysłów wykorzystujących fizyczne nośniki informacji;
- określa fizyczne podstawy nieinwazyjnych i inwazyjnych metod obrazowania;
- posiada wiedzę z zakresu diagnostyki radiologicznej;
- różnicuje budowę aminokwasów, nukleozydów, monosacharydów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych, wchodzących w skład makrocząsteczek obecnych w komórkach, macierzyzewnątrzkomórkowej i płynach ustrojowych, różnicuje witaminy;
- omawia funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe koncepcje regulacji ekspresji genów, w tym regulacji epigenetycznej;
- opisuje budowę chromosomów oraz molekularne podłoże mutagenezy; zna profile metaboliczne podstawowych narządów;
- wymienia zasady dziedziczenia różnej liczby cech, dziedziczenia cech ilościowych, niezależnego dziedziczenia cech oraz dziedziczenia pozajądrowej informacji genetycznej;
- wylicza enzymy biorące udział w trawieniu, objaśnia podstawowe defekty enzymów trawiennych oraz określą skutki tych zaburzeń;
- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii;
- różnicuje epidemiologię zakażeń wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania;
- charakteryzuje poszczególne grupy środków leczniczych, główne mechanizmy działania, przemiany w ustroju i działania uboczne;
- omawia podstawowe zasady farmakoterapii;
- charakteryzuje poszczególne grupy leków i ich zastosowanie lecznicze oraz zasady leczenia krwią i środkami krwiozastępczymi;
- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej, w tym zaburzeń w krążeniu, zmian wstecznych, zmian postępowych, zapaleń i nowotworów;
- omawia wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia, układu oddechowego, trawiennego, moczowo-płciowego i nerwowego;
- wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne;
- zna wpływ procesów chorobotwórczych na metabolizm i eliminację leków;
- zna ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji, oraz zna procedurę zgłaszania działań niepożądanych leków;
- zna zasady wystawiania recept w ramach realizacji zleceń lekarskich;
- zna grupy leków, substancje czynne zawarte w lekach oraz postacie i drogi podania leków.
- zna podstawy psychologii w zakresie zachowania i rozwoju człowieka, uwarunkowań jego prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania;
- zna problematykę relacji człowiek - środowisko społeczne;
- definiuje modele i style komunikacji interpersonalnej;
- zna techniki redukowania lęku i sposoby relaksacji oraz mechanizmy powstawania, działania 1 zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego;
- omawia mające zastosowanie w pielęgniarstwie wybrane teorie i metody modelowania rzeczywistości z perspektywy socjologii;
- charakteryzuje zakres interakcji społecznej i procesu socjalizacji oraz działanie lokalnych społeczności i ekosystemu;
- różnicuje pojęcia dewiacji i zaburzenia ze szczególnym uwzględnieniem patologii dziecięcej;
- rozumie procesy poznawcze i różnicuje zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne;
- objaśnia podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu pedagogiki jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska społecznego
- (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania);
- wykazuje znajomość procesu kształcenia w ujęciu edukacji zdrowotnej;
- zna problematykę metodyki edukacji zdrowotnej w odniesieniu do dzieci, młodzieży i dorosłych;
- zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa i jego miejsce w życiu społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem praw człowieka i prawa pracy;
- zna na poziomie podstawowym problematykę ubezpieczeń zdrowotnych i ich systemu w Polsce i w Unii Europejskiej, charakteryzuje ubezpieczenia
- obowiązkowe i dobrowolne oraz wybrane kierunki polityki ochrony zdrowia w Polsce i w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
- zna podstawy prawne wykonywania zawodów medycznych: prawa i obowiązki pielęgniarki, strukturę organizacyjną i zasady funkcjonowania samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych, zadania samorządu w zakresie przyznawania prawa wykonywania zawodu i wydawania pozwolenia na wykonywanie indywidualnej lub grupowej praktyki pielęgniarskiej
- różnicuje odpowiedzialność karną, cywilną i pracowniczą związaną;
- z wykonywaniem zawodu pielęgniarki;
- zna Kartę Praw Pacjenta, Kartę Praw Człowieka i Kartę Praw Dziecka;
- przedstawia genezę, założenia l zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia;
- wskazuje kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego;
- zna podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby;
- klasyfikuje czynniki warunkujące zdrowie w ujęciu jednostkowym i globalnym;
- omawia zasady racjonalnego żywienia w świetle najnowszych badań naukowych;
- charakteryzuje istotę profilaktyki i prewencji chorób;
- omawia podstawy organizacji Narodowego Systemu Zdrowia w Polsce;
- wyjaśnia założenia modeli edukacji zdrowotnej, w tym model medycyny rodzinnej, rolę i zadania pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej;
- wymienia zasady funkcjonowania rynku usług medycznych w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej;
- określa swoiste zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy;
- omawia strukturę i funkcje jednostek opieki zdrowotnej;
- omawia pojęcia: stanowisko pracy, odpowiedzialność, obowiązki i uprawnienia, czas pracy, praca zmianowa, rozkład czasu pracy, standard opieki, procedura, algorytm;
- charakteryzuje podstawowe metody organizacji opieki pielęgniarskiej i rodzaje dokumentacji obowiązującej na pielęgniarskich stanowiskach pracy;
- definiuje pojęcia: obciążenie pracą, choroba zawodowa i wypadek przy pracy;
- definiuje pojęcie jakości w opiece zdrowotnej i pielęgnowaniu, różnicuje kryteria opieki zdrowotnej oraz pielęgniarskiej;
- różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
- posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w pielęgniarstwie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno--ewolucyjna, etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego);
- charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki;
- zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności;
- i sprawności moralnych istotnych w pracy pielęgniarki;
- rozumie treść kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki;
- zna język angielski na poziomie biegłości B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Więcej ...
Powiązane artykuły
Studiuj w najlepszej Uczelni w Bydgoszczy - Akademia Kujawsko-Pomorska
Twój Akademicki Kapitał Przyszłości
czytaj dalejWielki sukces KPSW w XV Rankingu Wydziałów Prawa Dziennika Gazety Prawnej
Kierunek PRAWO prowadzony na Wydziale Nauk Prawnych, Społecznych i Humanistycznych KPSW w Bydgoszczy zajął prestiżowe 3 miejsce wśród wszystkich ocenionych kierunków, prowadzonych przez uczelnie niepubliczne.
czytaj dalejJedno czesne - dwa kierunki Pedagogika + Praca Socjalna
Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy ZAPRASZA
czytaj dalej