Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Celem kształcenia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest wyposażenie absolwentów w wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela.
Treści, metody i formy kształcenia są zgodne ze standardami kształcenia akademickiego oraz spójne z aktualnymi oczekiwaniami społecznymi w zakresie kompetencji, jakimi winien legitymować się nauczyciel – wychowawca najmłodszych uczestników procesu edukacji.
W procesie kształcenie odwołujemy się do dorobku nauk społecznych oraz humanistycznych. Wykorzystując najnowsze osiągnięcia psychologii, socjologii i innych nauk społecznych, wyposażamy absolwenta w wiedzę i umiejętności pozwalające sprawnie organizować środowisko wychowawcze, nawiązywać kontakty społeczne, kreatywnie organizować przestrzeń edukacyjną.
Proces kształcenia oparty jest na bezpośrednim poznaniu oraz na doświadczaniu nowatorskich i zorientowanych na twórczość pedagogiczną metod i form edukacji. Przedmioty o charakterze teoretycznym są realizowane metodami opartymi o założenia planu daltońskiego. Program uwzględnia najnowsze koncepcje w zakresie teorii uczenia się, m.in. pedagogikę twórczości, kognitywizm i konstruktywizm, modele twórczego uczenia się. Wprowadza także studenta w tajniki pedagogiki Marii Montessori, Celestyna Freineta czy Fryderyka Fröebla. Odwołuje się do nieśmiertelnej idei Janusza Korczaka – wychowania radosnego, szczęśliwego człowieka, bo „gdy uśmiecha się dziecko, uśmiecha się cały świat”. Służyć temu mają również liczne przedmioty kształcenia wykorzystujące rozmaite dziedziny sztuki jako media edukacyjno-terapeutyczne (muzyka, plastyka, teatr, literatura). W znaczącym stopniu student bierze udział w tworzeniu swojego programu kształcenia, ponieważ niemal w 40% program ten stanowią przedmioty do wyboru.
Proces kształcenia oparty został w głównej mierze na kształtowaniu umiejętności praktycznych, istotnych dla warsztatu zawodowego nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Dominującą formą organizacyjną są ćwiczenia i warsztaty, a także zajęcia praktyczne w wiodących placówkach edukacyjnych. Wykłady, konwersatoria i seminaria prowadzone są przez pracowników o bogatym dorobku naukowym w zakresie pedagogiki, psychologii, socjologii, prawa oświatowego itp. Znaczącą część kadry pedagogicznej stanowią nauczyciele – praktycy, posiadający bogate doświadczenie w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Kształcenie na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w pełni odpowiada misji Uczelni. Zgodnie z nią proces dydaktyczny i naukowy opiera się na wspólnie podzielanych wartościach, do których należą: równość w dostępie do wykształcenia, sprawiedliwe traktowanie, partycypacyjny model edukacji, podmiotowe i indywidualne podejście w rozwoju.
Adresaci studiów
Studia kierowane są do wszystkich osób posiadających świadectwo maturalne, które pragną nabyć kwalifikacje zawodowe do wykonywania zawodu nauczyciela klas I–III w szkole podstawowej oraz nauczyciela przedszkola, w szkołach i przedszkolach publicznych i niepublicznych, a także we wszystkich innych formach opieki nad dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Studia są studiami kwalifikacyjnymi. Absolwent posiada pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej (kl. I–III szkoły podstawowej) i nauczyciela przedszkola oraz przygotowanie pedagogiczne, zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U z 2017 r. poz. 1575 z p. zm.).
Absolwent studiów posiada wiedzę w zakresie:
- najnowszych teorii pedagogicznych i dyscyplin pokrewnych oraz nowoczesnych metod jej pozyskiwania, obejmującej treści z obszaru:
- personalizacji procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu,
- przygotowania pedagogiczno-psychologicznego, w tym podstaw pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz podstaw psychologii dla nauczycieli,
- przygotowania do integracji treści nauczania, w tym podstaw edukacji i dydaktyki,
- sposobów wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- metodyki edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- metodyki pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- kultury organizacyjnej placówek oświatowo–wychowawczych,
- podstaw diagnostyki edukacyjnej dla nauczycieli,
- stosowania arteterapii w pracy edukacyjnej,
- wykorzystania technik multimedialnych w pracy z dzieckiem,
- współpracy nauczyciela z rodzicami/opiekunami dziecka oraz ze środowiskiem lokalnym.
Absolwent studiów posiada umiejętności w zakresie:
- diagnozowania sytuacji edukacyjnej i wychowawczej dziecka, rozpoznawania objawów charakterystycznych dla specyficznych trudności w uczeniu się, dokonywania prawidłowej interpretacji opinii psychopedagogicznych, proponowania działań wspomagających dziecko w procesie edukacyjnym;
- tworzenia planów wsparcia rozwoju dziecka z trudnościami, wynikającymi z nieharmonijnego rozwoju oraz planów pracy w zespołach wspierających;
- skutecznego nawiązywania współpracy szkoły i przedszkola z rodzicami/opiekunami ucznia oraz ze środowiskiem lokalnym w celu wspierania rozwoju dziecka;
- projektowania programu działań edukacyjnych zgodnie z nowoczesną metodyką kształcenia oraz zasadami etyki zawodowej;
- doboru metod pracy, zabaw i gier odpowiednio do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, stymulujących ich rozwój;
- dokonywania oceny skuteczności własnych działań edukacyjnych i ewaluacji pracy ucznia oraz szkoły i przedszkola;
- projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego;
- prowadzenia dokumentacji pracy nauczyciela z poprawnym wykorzystaniem nowoczesnej terminologii z zakresu nauk pedagogicznych oraz innych dyscyplin współdziałających.
Absolwent studiów posiada kompetencje społeczne w zakresie:
- komunikacji interpersonalnej,
- pracy zespołowej,
- rozumienia sensu podejmowanych działań i zasad etyki zawodowej,
- konstruktywnej samooceny własnych działań zawodowych,
- twórczego dostosowania działań do konkretnych sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, w zgodzie z zasadami etyki zawodowej.
Absolwent będzie mógł podjąć pracę jako nauczyciel w:
- szkołach podstawowych publicznych i niepublicznych, na I etapie edukacyjnym (w klasach I-III),
- przedszkolach oraz innych placówkach opieki nad dzieckiem w wieku przedszkolnym,
- edukacji domowej (Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 grudnia 2016 r. Dz.U z 2017, poz. 59.),
- innych placówkach oświatowych i oświatowo–wychowawczych, w których wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego, po uzupełnieniu wymaganych specjalistycznych kwalifikacji np. w ramach studiów podyplomowych.