Centrum Kształcenia Lotniczego
Politechniki Poznańskiej
Pozwala szkolić studentów kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka ze specjalności Pilotaż Statków Powietrznych.
Szkolenie studentów realizowane jest w 3,5 rocznym cyklu w trybie zintegrowanego szkolenia do licencji Pilota Samolotowego Liniowego ATPL(A).
Podczas szkolenia studenci zdobywają takie uprawnienia jak:
- SEPL(A) – uprawnienia na samoloty jednosilnikowe tłokowe lądowe,
- MEPL(A) – uprawnienia na samoloty wielosilnikowe tłokowe lądowe,
- IR(A) SE/ME – uprawnienia do lotów według wskazań przyrządów na samoloty jednosilnikowe i wielosilnikowe,
- MCC – kurs współpracy w załodze wieloosobowej.
LOTNISKO KOBYLNICA EPPK
Lotnisko Poznań-Kobylnica to lotnisko sportowe Aeroklubu Poznańskiego im. Wandy Modlibowskiej. Zlokalizowane jest w Kobylnicy koło Poznania, na terenie gminy Swarzędz.
- Koordynaty: 52°26’01.99”N, 017°02’38.41”E
- Częstotliwość: 122.900 MHz
- Przylot należy wcześniej uzgodnić
SZKOLENIA
Jest podstawową licencją. Posiadając PPL(A) można myśleć o karierze pilota zawodowego i następnej licencji CPL(A) – Commercial Pilot Licence (aeroplanes).
Wymagania wstępne.
Osoba ubiegająca się o licencję PPL musi mieć ukończone 17 lat. Musi ukończyć szkolenie w zatwierdzonym ośrodku szkolenia. Kurs obejmuje wiedzę teoretyczną oraz szkolenie w locie odpowiednie dla nadawanych uprawnień. Należy posiadać również orzeczenie lotniczo-lekarskie.
Czas lotu.
Kurs praktyczny do licencji PPL(A) według wymagań Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) trwa przez minimum 45 godzin lotu.
Są to wliczone:
- Loty dwusterowe (z instruktorem), w tym radionawigacja.
- Loty samodzielne (pod nadzorem instruktora), w tym 5 godzin przelotów samodzielnych nawigacyjnych.
- Lot samodzielny na odległość co najmniej 150 mil morskich z dwoma lądowaniami na innych lotniskach.
Podczas nauki latania najlepiej jest brać regularnie lekcje, ale nie ma wymogu ukończenia szkolenia w określonym czasie. Weź pod uwagę, że nie nauczysz się latać w jeden weekend. W ciągu jednego dnia można wykonać nie więcej niż 5 godzin lotu lub 24 loty. Z praktyki wynika, że na początku 2 godziny dziennie ćwiczeń w locie, to dla niektórych osób za dużo. Średnio należy przeznaczyć na kurs 20-30 dni lotnych. Niektórzy uczniowie, dla swojego komfortu wymagają więcej niż konieczne minimum 45 godzin. Wszystko zależy od Twojego zaangażowania, Twoich zdolności i regularności przyjazdów na lotnisko.
Kurs teoretyczny.
Oprócz latania, należy odbyć kurs teoretyczny z następujących przedmiotów: Prawo lotnicze, Człowiek – możliwości i ograniczenia, Meteorologia, Łączność, Zasady lotu, Procedury operacyjne, Wykonanie i planowanie lotu, Ogólna wiedza o samolocie, Nawigacja. Szkolenie teoretyczne kończy się egzaminami z poszczególnych przedmiotów oraz egzaminem z budowy i zasad eksploatacji samolotu, na którym mają być realizowane loty szkolne. Egzamin jest zaliczony, gdy student udzieli 75% prawidłowych odpowiedzi z każdego przedmiotu. Wszystkie przedmioty muszą być zaliczone w formie egzaminu testowego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Takie egzaminy są organizowane w formie comiesięcznych 2-tygodniowych sesji. Zgodnie z Part FCL.025 b) egzaminy na licencje pilota turystycznego PPL(A) kandydat zobowiązany jest zdać w 6 sesjach w terminie 18 miesięcy. W tym czasie, do każdego z przedmiotów kandydat może podejść maksymalnie 4 razy.
Do czego uprawnia licencja PPL(A).
Posiadając licencję PPL(A) masz uprawnienia do pilotowania samolotów jednosilnikowych o MTOW (maksymalna masa startowa) 5700kg w celach niezarobkowych. Z taką licencją możesz latać z widzialnością terenu, według tzw. przepisów VFR (Visual Flight Rules) – do lotów z widzialnością, do licencji będzie wpisane także Twoje pierwsze uprawnienie: SEP(L) (single engine piston land) – do wykonywania lotów na samolotach jednosilnikowych lądowych.
Posiadanie licencji pilota zawodowego CPL(A) uprawnia pilota do podejmowania pracy i otrzymania za nią wynagrodzenia.
Wymagania wstępne:
Minima jakie musi spełniać chętny pilot by przystąpić do szkolenia na licencję zawodową to:
- Ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie I klasy.
- nalot ogólny na samolotach minimum 150 godzin.
- co najmniej 70h nalotu dowódczego. Wymagania do wydania licencji CPL(A).
- kandydat musi mieć ukończone 18 lat. – niezbędne jest posiadanie minimum wykształcenia średniego.
- Należy mieć ukończone szkolenie teoretyczne z zakresu wiedzy ATPL (licencja pilota liniowego) lub CPL(A), które również oferuje ośrodek Adriana Aviation. Następnie z zaświadczeniem ukończenia kursu kandydat udaję się na egzaminy w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w Warszawie.
- nalot ogólny co najmniej 200h. w tym co najmniej 100h PIC, czyli nalotu jako dowódca.
- w czasie dolatywania godzin do licencji CPL(A), posiadacz licencji PPL(A) musi pamiętać, że niezbędne jest wykazanie się co najmniej 20h lotu po trasach i przelot dłuższy niż 540km (300NM) w trakcie którego należy wykonać dwa lądowania ( ważne! lądowania muszą być zakończone pełnym zatrzymaniem i nie mogą odbyć się na lotnisku z którego pilot rozpoczął przelot ).
- ostatnim ważnym wymogiem jest posiadanie co najmniej 5 godzin nalotu w nocy ( w tym co najmniej 3 lotów z instruktorem, 1 godziny przelotu nawigacyjnego oraz wykonać samodzielnie co najmniej 5 samodzielnych startów i lądowań).
Kurs teoretyczny:
Bardzo istotnym elementem szkolenia do licencji CPL(A) jest prawidłowe i szczegółowe przyswojenie wiedzy która jest rozwinięciem wiadomości z licencji PPL(A) oraz dodaniem nowych elementów z zakresu nawigacji, zasad lotu oraz prawa lotniczego. wiedza jest fundamentem dalszej kariery zawodowej i jest potrzebna np. do uzyskania uprawnienia do wykonywania lotów w warunkach IMC czyli bez widoczności ziemi. Chcemy zaoferować Państwu szkolenie podzielone na zajęcia teoretyczne z instruktorem na dobrze wyposażonej i wygodnej Sali w naszym ośrodku oraz samokształcenie dzięki któremu możecie Państwo uczyć się w dowolnym czasie i dogodnym dla was miejscu.
Do czego uprawnia licencja CPL(A):
Posiadając licencję CPL(A) masz uprawnienia do pilotowania samolotów jednosilnikowych oraz statków wielosilnikowych o MTOW (maksymalna masa startowa) 5700kg w celach zarobkowych. Z taką licencją możesz latać z widzialnością terenu, według tzw. przepisów VFR (Visual Flight Rules) – do lotów z widzialnością. Dzięki tej licencji możesz rozwinąć swoją karierę zawodową i znaleźć pracę w lotnictwie! Posiadacze CPL(A) mogą „uzbroić” swoją licencję o dodatkowe uprawnienia umożliwiające wykonywanie lotów w warunkach IMC (ang. Instrument Meteorological Conditions) to znaczy w warunkach pogodowych uniemożliwiających bezpieczny lot bez widoczności ziemi zgodnie z przepisami IFR. Oraz zdobyć uprawnienie instruktorskie i budować dalszy nalot w jednym z ośrodków szkolenia lotniczego w Polsce i nie tylko.