Jak design zmienia świat i społeczeństwo? Main event we Wrocławiu
Design thinking, styl życia w komunikacji, czy nowe trendy w projektowaniu to główne tematy, o których będą rozmawiać specjaliści komunikacji wizualnej oraz studenci podczas warsztatów, wykładów i wystaw zorganizowanych w ramach „main event” w Instytucie Grafiki SWPS. Wydarzenie odbędzie się 13 czerwca 2014 r. w siedzibie SWPS we Wrocławiu przy ul. Ostrowskiego 30. Wstęp wolny.
Obróbka fotografii reklamowej, warsztat copywritera, systemy i procesy projektowania logo, narracja obrazowa i storyboarding oraz praktyka współczesnej reklamy, czyli sztuka tworzenia światów równoległych – warsztaty kompetencyjne na ten temat odbędą się w ramach „main event” w godz. 10.00-15.00. Skierowane są do wszystkich, którzy chcą wzbogacić swoją wiedzę o umiejętności praktyczne na temat designu. Zajęcia poprowadzą m.in. Piotr Maciejczyk, który wyjaśni rolę słowa w reklamie początkującym copywriterom oraz dr Krzysztof Moszczyński, który pokaże, czym wyróżnia się dobre logo. Na warsztaty obowiązują zapisy.
Jak design może przyczynić się do zmian w społeczeństwie pokażą studenci grafiki SWPS Wrocław w godz. 15.00-16.00 podczas wernisażu poświęconemu m.in. nielegalnemu grafitti. Prace dotyczą problemu nielegalnej sztuki ulicznej oraz prezentują narzędzia służące do walki z tym zjawiskiem. Studenci chcą pokazać, że design pełni przede wszystkim funkcję użytkową, w myśl idei Briana Reed’a: „Wszystko zostało zaprojektowane. Niewiele rzeczy zostało zaprojektowanych dobrze”.
Jakie jest obecnie podejście do projektowania? Jakie możliwości daje design naszemu otoczeniu? Na te pytania w godz. 16.30-19.00 odpowiedzą w ramach wykładów projektanci, graficy oraz specjaliści od komunikacji i psychologii społecznej. Gośćmi będą m.in.: prof. dr hab. Michael Fleischer (znawca communication design z SWPS Wrocław), prof. dr hab. Jerzy Olek (projektant i teoretyk z zakresu fotografii i sztuki z SWPS Wrocław), Marian Misiak, Kamil Laszuk i Jacek Utko (projektanci) oraz Mariusz Wszołek i dr Krzysztof Moszczynski z Instytutu Grafiki SWPS. Opowiedzą między innymi o tym, jaka jest przyszłość projektowania treści w druku i internecie, jak być multifunkcjonalnym, ale nie rozmieniać się na drobne oraz przedstawią przepis na efektywną współpracę projektową.
– Przez warsztaty i prelekcje chcemy pokazać, do czego można wykorzystać design. Z jednej strony mówimy o projektowaniu produktu, z drugiej o wzornictwie usług, komunikacji czy postaw społecznych. Design ma bardzo szerokie zastosowanie, a punktem wspólnym dla tych zastosowań są wizerunki i znaczenia, które są efektem działania projektanta – mówi dr Krzysztof Moszczyński.
Jak mówią organizatorzy, jednym z celów „main event” jest próba zweryfikowania niektórych mitów, które narosły wokół pojęć „design” i „projektowanie”. – Na temat designu i projektowania powstało wiele mitów. Na przykład takie, które mówią, że reklama wpływa na sprzedaż lub bezpośrednio manipuluje odbiorcami. Inne mity mylnie wskazują, co jest sztuką, a co designem. Jeszcze inne głoszą, że na studiach graficznych trzeba umieć dobrze rysować i obsługiwać programy graficzne. Czas się z tymi mitami rozprawić i wyjaśnić sobie, czym jest projektowanie – mówi Mariusz Wszołek. – A jest to przede wszystkim sprawne rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem stosownych kompetencji: pracy zespołowej, krytycznego i analitycznego myślenia, przyjęcia postawy kreatywnej, czy wreszcie kompetencji komunikacyjnej i społecznej – dodaje.
Współczesne rozumienie designu i projektowania komunikacji dotyka różnych przestrzeni rynku. Dlatego „main event” jest skierowany do szerokiej publiczności. Z jednej strony do kandydatów na studia projektowe, a z drugiej do instytucji, naukowców, projektantów, biznesmenów i wszystkich zainteresowanych odpowiedzią na pytanie, czym jest projektowanie.
Więcej informacji oraz zapisy na warsztaty na stronie www.grafika.swps.pl/main-event