Informator o Szkołach Wyższych, Policealnych i Językowych

Kariera twórcy internetowego - marzeniem co trzeciego amerykańskiego dziecka

Już 300 mln ludzi na świecie określa się mianem twórcy internetowego. Globalne grono twórców podwoiło się od początku pandemii. Tworzą przede wszystkim na Instagramie, zarabiają na YouTubie.

Według najnowszych danych z zestawienia The Creator Economy Statistics (2023) przygotowanego przez portal Supplygem.com, sektor ekonomii twórców osiągnie wartość 200 mld dolarów do 2026 roku. Do wysokiego wyniku przyczynia się rosnące zainteresowanie internetową działalnością wśród przedstawicieli Gen-Z. Pomimo, że branża ta wciąż jest zdominowana przez tzw. Millenialsów (48 proc. branży), to właśnie reprezentanci pokolenia Z mają największe szanse na zostanie twórcami treści cyfrowych. 

Aspirujący młodzi twórcy często przedkładają karierę internetową nad zdobycie wyższego wykształcenia. Okazuje się, że w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii liczba dzieci marzących o zostaniu internetowym influencerem trzykrotnie przewyższa liczbę tych marzących o zostaniu astronautą. 


Twórca internetowy, czyli kto? 


Przeciętny twórca internetowy ma dzisiaj ponad 30 lat, jest mężczyzną (ok. 58 proc.  wszystkich kreatorów) oraz, poza tworzeniem treści, wykonuje również jakiś inny zawód. Ten obraz twórcy zaczyna jednak ewoluować. W branży pojawiają się coraz młodsze osoby, ponadto coraz częściej twórcy zarabiają na autorskich treściach, a ich tworzenie z hobby zmienia się w pełnoetatowe zajęcie. Do najczęściej monetyzowanych aktywności w internecie należą: fotografia, kreatywne pisanie, sztuki wizualne oraz projektowanie grafik. 


Zarabiają na Instagramie, YouTubie, TikToku i blogu


Niewątpliwie do powstania i prężnego prosperowania ekonomii twórców w ostatnich latach przyczynił się dynamiczny rozwój internetu oraz mediów społecznościowych, na których użytkownicy umieszczają swoje treści. Do najpopularniejszych platform wśród twórców treści cyfrowych należą Instagram (92 proc. twórców), YouTube (70 proc.) oraz Facebook (45 proc.). Nieco inaczej kształtuje się ranking kanałów, których wybór przynosi twórcom największe korzyści finansowe. W tym przypadku, poza YouTubem i Instagramem, lukratywna okazuje się również działalność na TikToku i w blogosferze. 


Na czym zarabia twórca?


Najpopularniejszym sposobem zarabiania w internecie jest sponsoring i współprace z markami (77 proc.). Do rzadziej monetyzowanych rodzajów działalności należą chociażby kursy czy sprzedaż bezpośrednia dóbr i usług. 

– Ekonomia twórców to nie tylko wielcy influencerzy zarabiający na współpracy z markami. To też niezwykle dynamicznie rozwijające się profile osób budujących społeczność na marce osobistej. Skupiają się oni na konkretnej specjalizacji, np. rozwoju osobistym, marketingu czy nauczaniu języka obcego, budują wokół niej własną społeczność i to do niej kierują swoje produkty, np. kursy, książki wydawane w modelu selfpublishing, ebooki, konsultacje czy zamknięte grupy z płatnym dostępem. Twórca internetowy to nowy zawód, który, jest napędzany nie tyle zarobkami, co niezależnością i swobodą twórczą. Dlatego młodzi ludzie kierują się w stronę działalności online – bo chcą robić to, co lubią – komentuje Krzysztof Bartnik, CEO Imker, firmy wspierającej twórców internetowych w sprzedaży własnych produktów w internecie. 

Pandemiczna moda na tworzenie treści 


Działalność w internecie stała się doskonałą alternatywą dla osób chcących znaleźć zdalną i bardziej elastyczną pracę w trakcie pandemii. Według przywoływanego zestawienia ponad połowa twórców rozpoczęła swoją działalność w roku 2020. Tworzenie treści stało się dla wielu osób nie tylko szansą na dobre zarobki i elastyczne warunki pracy, ale również możliwością wyrażenia siebie. Przełożyło się to na poprawę zdrowia psychicznego niektórych twórców i pozwoliło im lepiej sobie radzić z problemami. 

Mimo, że praca twórcy internetowego dla wielu wydaje się być spełnieniem marzeń, okazuje się, że co druga (61 proc.) osoba skupiająca się jedynie na produkcji treści w sieci doświadczyła wypalenia zawodowego w 2021 roku. W celu zmniejszenia presji regularności tworzenia przygniatającej niektórych twórców na wielu platformach powstały narzędzia pozwalające na zaplanowanie postów i innych treści z wyprzedzeniem. 


Optymistyczne prognozy na przyszłość


Najbliższe lata zapowiadają się dla sektora ekonomii twórców bardzo obiecująco. Każdego dnia coraz więcej osób decyduje się na karierę w internecie. Równolegle coraz więcej treści jest konsumowanych przez użytkowników. Rośnie również siła oddziaływania influencerów na konsumentów – zwłaszcza w przypadku Gen-Z treści internetowe często kształtują opinie oraz bezpośrednio wpływają na młodych ludzi, począwszy od podejmowanych przez nich decyzji zakupowych, skończywszy na planach dotyczących życia i kariery.

– Coraz częściej twórcy zarabiają na swojej działalności w internecie i zamieniają ją w pełnoetatowe zajęcie, do czego przyczynia się również rosnąca liczba platform internetowych oraz narzędzi ułatwiających produkcję i sprzedaż autorskich treści. Popularność internetu, jako źródła rozrywki, ale też wiedzy, a także i dystrybuowanych za jego pośrednictwem treści wciąż utrzymuje się na poziomie wyższym niż przed pandemią i nic nie wskazuje na to, by ten trend miał ulec zmianie – podsumowuje Krzysztof Bartnik z Imker.


 

Powiązane artykuły

Kariera w IT – jaki kierunek studiów wybrać w 2025?

IT - dla większości z nas skrót ten oznacza jedno - "sukces"

czytaj dalej

MATPANDA - sposób na matematykę i stres na maturze

Przygotujemy Cię do nowej matury z matematyki na wybranym poziomie!

czytaj dalej

Kurs przygotowawczy do matury 2025

biologia, chemia, matematyka, rekrutacja na studia medyczne

czytaj dalej

Fintech dla początkujących - umiejętności i zarobki

Nowe technologie coraz bardziej przejmują kontrolę nad zarządzaniem finansami i pojawia się wiele nowych możliwości zawodowych. Jakie umiejętności i kompetencje są potrzebne, aby rozpocząć karierę w fintech? Ile można zarobić w tej branży?

czytaj dalej

Najważniejsze korzyści z zatrudnienia studenta

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

czytaj dalej

Czy w Generacji Z drzemie duch przedsiębiorczości?

Osoby urodzone po 1995 roku, czyli obecni dwudziestoparolatkowie, z przytupem wkroczyły na rynek pracy.

czytaj dalej

Jak cyfrowa rewolucja zmienia rolę menedżerów?

Rewolucja technologiczna dzieje się na naszych oczach, nieustannie kształtując i redefiniując sposób, w jaki funkcjonują organizacje. Jak stwierdzono w raporcie Światowego Forum Ekonomicznego Future of Jobs, technologia rozwija się szybciej niż przedsiębiorstwa są w stanie zaprojektować i rozszerzyć swoje programy szkoleniowe.

czytaj dalej

Zawody przyszłości w IT – sprawdź dla kogo jest praca

Zapotrzebowanie na pracowników w IT w Polsce jest ciągle ogromne, jednak tylko niektóre stanowiska dają gwarancję stałego zatrudnienia. Poszukiwani są już nie tylko programiści, ale przede wszystkim specjaliści od sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa, zarządzania danymi oraz rozwiązań chmurowych.

czytaj dalej

5 powodów, dla których Kopernik mógłby mieć problem z karierą naukową we współczesnej Polsce

Gdyby Mikołaj Kopernik żył dzisiaj, mógłby mieć problem z przebiciem się ze swoimi odkryciami w polskim świecie nauki. W obliczu sztywnych ram akademickiej kariery i biurokracji, nawet geniusz może pozostać niewidoczny. Czy współczesny system naukowy w Polsce mógłby storpedować karierę jednego z największych umysłów w historii?

czytaj dalej

Dzięki zniesieniu habilitacji mielibyśmy więcej kobiet w polskiej nauce? Nowe badanie

Analiza karier 2,7 mln naukowców z 45 krajów pokazuje, że w państwach, gdzie badacze muszą starać się o tytuł doktora habilitowanego, wzrost produktywności naukowej jest wyraźnie słabszy. Habilitacja oznacza uwikłanie w długie procedury, a przed jej zdobyciem naukowcy mają ograniczoną niezależność. Dotyczy to zwłaszcza kobiet, których rozwój naukowy jest wyraźnie słabszy niż rozwój badaczek w krajach bez habilitacji.

czytaj dalej

Prywatność studentów jeszcze nigdy nie była tak zagrożona

Studenckie życie przeplatane nauką i zabawą jest intensywne, a jedną z ostatnich rzeczy, o których wydają się myśleć studenci, jest sposób wykorzystywania ich danych i zagrożenia prywatności.

czytaj dalej

Polscy naukowcy na AAMAS 2023, największej na świecie konferencji o sztucznej inteligencji

Na zakończonej właśnie tegorocznej edycji konferencji Autonomous Agents and Multiagent Systems (AAMAS) w Londynie wzięło udział kilkuset badaczy sztucznej inteligencji z całego świata, w tym trzy polskie zespoły związane z IDEAS NCBR. Jaki wkład wnieśli polscy naukowcy w nowe badania nad AI?

czytaj dalej

Polecane Uczelnie

Najczęściej Oglądane