Krok milowy w dydaktyce
Centrum Symulacji Medycznej WUMed otwarte!
Od dawna byliśmy przekonani, że studia muszą stać się jeszcze bardziej praktyczne. Głównym celem utworzenia CSM jest poprawa jakości kształcenia przyszłych pracowników systemu ochrony zdrowia. Lepsze ich przygotowanie do startu w zawodzie. Centrum Symulacji Medycznej składa się z pracowni umiejętności pielęgniarskich, sali porodowej i opieki położniczej, pracowni symulacji z zakresu BLS (Basic Life Support – Podstawowe zabiegi resuscytacyjne), ALS (Advanced Life Support – zaawansowane zabiegi resuscytacyjne). Każda pracownia CSM wyposażona została w system wirtualnej rzeczywistości VR. – mówi prof. Joanna Jasińska, prorektor ds. dydaktycznych i rozwoju Warszawskiej Uczelni Medycznej.
Rektor WUMed, prof. Waldemar Dębski dodaje: Centrum Symulacji Medycznej będzie na bieżąco wzbogacane o potrzebny do dydaktyki medycznej sprzęt. Kolejny etapem rozwoju tych szczególnych pracowni jest dobudowanie pomieszczeń, m.in. pracowni umiejętności chirurgicznych oraz szpitalnego oddziału ratunkowego z symulatorem karetki oraz salą intensywnej opieki medycznej.
W Centrum Symulacji Medycznej odbywać będą się zajęcia dydaktyczne - ćwiczenia w tzw., w warunkach symulacji medycznej. Ta metoda dydaktyczna umożliwia nabywanie i doskonalenie umiejętności praktycznych przy wykorzystaniu nabytej wiedzy oraz równoczesne rozwijanie tzw. kompetencji miękkich takich jak umiejętność pracy w zespole, komunikacja z pacjentem czy podejmowanie decyzji. W CSM będą doskonalić swoje umiejętności praktyczne studenci kierunków: pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo medyczne, a w przyszłości fizjoterapia.
Nasi studenci mają możliwość ćwiczenia w warunkach zbliżonych do realnych z wykorzystaniem zaawansowanych technologicznie symulatorów pacjenta i wysokiej klasy sprzętu medycznego, na podstawie wystandaryzowanych scenariuszy. Wyposażenie Centrum umożliwia również symulowanie przypadków rzadkich i skomplikowanych, których przećwiczenie z udziałem prawdziwego pacjenta byłoby trudne bądź niemożliwe. Systemy teleinformatyczne umożliwią analizę i omówienie przebiegu zajęć, zweryfikowanie błędów i wyciągnięcie wniosków na przyszłość. Dzięki kształceniu z udziałem symulacji medycznej jest możliwe lepsze przygotowanie studentów do realnych sytuacji, z którymi zetkną się oni w trakcie zajęć klinicznych oraz późniejszej praktyki - informuje prof. Jasińska.
W Centrum Symulacji Medycznej studenci kierunków medycznych będą także zdawać egzamin OSCE (Objective Structured Clinical Examination), czyli Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny, który jest narzędziem oceny umiejętności klinicznych.
Powiązane artykuły
Kurs to za mało!
Wybierając kosmetologa należy sprawdzić, czy ma ukończone studia na tym kierunku. To podstawa.
czytaj dalejJuż czwarty rok z rzędu ratownicy medyczni w czołówce najbardziej poważanych przez Polaków, zawodów!
Aż 83 proc. respondentów uważa ratowników za najbardziej godnych zaufania.
czytaj dalejDietetyk tylko po studiach?
Trwają prace nad projektem ustawy regulującej zawód dietetyka.
czytaj dalej