Lepsza nauka krótka i częsta
Spotkania z młodzieżą pokazują, że chociaż matura nadal przeraża, to nie tak jak dawniej. Wśród wielu osób panuje przekonanie, że łatwiej ją zdać, a dużo mniej od niej zależy w życiu. Najczęściej w rozmowach z młodzieżą pojawia się prześciganie, kto kiedy zacznie się uczyć.
To właśnie rodzice najczęściej zadają pytania, wyrażają obawy i komentują przygotowania do matury. Najczęściej w obawie zgłaszają się do psychoterapeutów mówiąc: „Już jest wrzesień, córka ma maturę w maju i w ogóle się nie uczy”.
Kiedy najlepiej rozpocząć naukę? Systematyczna nauka wcale nie jest idealnym rozwiązaniem dla każdego ucznia. Radzę młodym ludziom, aby wcześniej rozpoznali swoje zasoby i deficyty. Jeśli najbardziej efektywnie uczą się na kilka dni przed egzaminem, to jest to dla nich zapewne najlepsza metoda przygotowania do niego. Takie osoby potrzebują dużego poziomu stresu, by przyswoić największy obszar wiedzy. Jeśli dana osoba lubi mieć dużą rezerwę czasu to lepiej, żeby z tego nie rezygnowała. Warto wtedy dokładnie zaplanować termin, miejsce i zakres tematyczny, którego chce się nauczyć.
Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku warto pamiętać, że nikt nie jest w stanie uczyć się cały dzień od rana do nocy – lepiej zaplanować kilka systematycznych godzin codziennej pracy, ponieważ to jest lepsze dla mózgu. Istotne jest robienie sobie przerw na aktywność fizyczną i niewielki posiłek, który nie zakłóci nauki.
Jak zmotywować się do nauki przed maturą? Zarówno dla młodych ludzi, jak i dorosłych najlepszym czynnikiem motywującym do działania są nagrody. Jeśli pogoda za oknem zachęca do jazdy na rowerze czy spaceru, to lepiej ustalić sobie naukę w domu w konkretnych godzinach, a potem w formie nagrody realizację upragnionej aktywności.
Jak uniknąć stresu przy testach ustnych? Nie wolno dopuszczać do sytuacji, w której stres będzie się długotrwale w nas magazynował, a egzamin ustny będzie momentem kulminacyjnym, w którym zaleje całe ciało i uniemożliwi działanie. Poprzez aktywność fizyczną łatwo można zredukować stres – chodząc na spacery warto wyłączyć myślenie o maturze i zrelaksować się chociaż na kilka godzin.
Michał Pozdał – psychoterapeuta, Uniwersytet SWPS. Prowadzi spotkania z młodymi ludźmi w całej Polsce w ramach projektu Strefa Młodzieży SWPS.
************************
Uniwersytet SWPS to nowoczesna uczelnia oparta na trwałych wartościach. Silną pozycję zawdzięcza połączeniu wysokiej jakości dydaktyki z badaniami naukowymi spełniającymi światowe standardy. Uczelnia oferuje praktyczne programy studiów z psychologii, prawa, socjologii czy kulturoznawstwa dostosowane do wymagań zmiennego rynku pracy w pięciu miastach: Warszawie, Wrocławiu, Sopocie, Poznaniu i Katowicach. Obecnie Uniwersytet SWPS kształci ponad 15 tys. studentów. Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinach: psychologia (w Warszawie i Wrocławiu), kulturoznawstwo, socjologia, prawo i literaturoznawstwo oraz doktora habilitowanego w dyscyplinach psychologia (w Warszawie i Wrocławiu) i kulturoznawstwo.
Tradycją Uczelni są cykle otwartych wydarzeń naukowych, popularnonaukowych i kulturalnych. Częstymi gośćmi uczelni są światowej sławy naukowcy, znani artyści i przedstawiciele świata mediów. Jako jeden z najlepszych ośrodków psychologicznych w kraju, Uniwersytet SWPS popularyzuje wiedzę psychologiczną realizując projekt Strefa Psyche (www.strefapsyche.swps.pl) i Strefa Rodzica (www.strefarodzica.swps.pl) oraz wspiera młodzież prowadząc w liceach na terenie całego kraju bezpłatne warsztaty psychologiczne, seksuologiczne i ogólnorozwojowe Strefa Młodzieży (www.strefamlodziezy.pl).