Masaż w rehabilitacji i odnowie biologicznej
Studia podyplomowe w Wyższej Szkole Edukacji i Terapii w Szczecinie
Adresaci studiów
Oferta skierowana jest do absolwentów: fizjoterapii, farmacji, pielęgniarstwa, położnictwa, analityki medycznej, dietetyki ratownictwa medycznego, kosmetologii, medycyny, stomatologii, wychowania fizycznego.
Cele i zakres merytoryczny
Główny nacisk w programie studiów położony został na zdobycie umiejętności praktycznych, niezbędnych w skutecznej rehabilitacji i odnowie biologicznej. Dzięki dużej ilości zajęć praktycznych, uczestnicy studiów nabędą umiejętności wykonywania masażu klasycznego, sportowego, kosmetycznego, limfatycznego, głębokiego i segmentarnego.
Dodatkowe kompetencje słuchaczy po ukończeniu studiów to: umiejętność zastosowania wybranych metod fizykoterapeutycznych i kinezyterapeutycznych, stosowania technik relaksacji oraz wiedza na temat żywienia i suplementacji w procesie rehabilitacji, a także podstawowe informacje z zakresu psychologii i komunikacji interpersonalnej, niezbędne do zrozumienia potrzeb i profesjonalnego podejścia do pacjenta/klienta.
Certyfikaty w ramach studiów podyplomowych ( BEZ DODATKOWYCH OPŁAT )
certyfikat ukończenia kursu: Masaż głęboki z elementami terapii manualnej
certyfikat ukończenia kursu: Manualny drenaż limfatyczny
Program studiów
- Wybrane zagadnienia z anatomii człowieka – 15h
- Wybrane zagadnienia z fizjologii z elementami fizjologii wysiłku fizycznego – 10h
- Wybrane zagadnienia z patologii ogólnej – 10h
- Warunki i higiena masażu – 5h
- Podstawy ortopedii i traumatologii – 10h
- Psychologiczne podstawy rehabilitacji i odnowy biologicznej – 10h
- Metodyka i technika masażu – 20h
- Praktyka masażu (klasycznego, sportowego, kosmetycznego, limfatycznego, głębokiego, segmentarnego i gorącymi kamieniami)– 150h
- Taping w rehabilitacji i odnowie biologicznej – 10h
- Teoria odnowy biologicznej – 10h
- Żywienie i suplementacja – 10h
- Wellness & SPA – 10h
- Komunikacja interpersonalna – 5h
- Metody fizjoterapeutyczne wspierające masaż: fizykoterapia – 15h
- Metody fizjoterapeutyczne wspierające masaż: kinezyterapia – 15h
- Techniki relaksacji – 10h
Łącznie: 315 godzin, w tym: 115 godzin wykładów i 200 godzin ćwiczeń
Czas trwania studiów
Studia trwają 2 semestry; w systemie niestacjonarnym; zjazdy sobota – niedziela
Główne efekty kształcenia w zakresie
wiedzy:
- Potrafi opisać budowę i funkcjonowanie układu mięśniowo-szkieletowego człowieka oraz zmiany patofizjologiczne zachodzące w tym układzie,
- Opisuje budowę i procesy fizjologiczne zachodzące w poszczególnych narządach układu krążenia, oddechowego, hormonalnego i nerwowego,
- Wymienia i charakteryzuje składniki odżywcze wykorzystywane w postępowaniu dietetycznym w rehabilitacji i odnowie biologicznej,
- Potrafi wymienić i opisać patologię schorzeń poszczególnych układów wewnętrznych człowieka oraz rodzaje obrażeń ciała w stopniu niezbędnym do planowania procesu usprawniania,
- Potrafi opisać środowiskowe czynniki patologiczne wpływające na przebieg rehabilitacji i odnowy biologicznej,
- Wymienia i charakteryzuje warunki sanitarno –higieniczne oraz zasady BHP jakie muszą panować w gabinecie masażu,
- Wykazuje wiedzę z zakresu opisu i interpretacji podstawowych jednostek i zespołów chorobowych z zakresu chorób ortopedycznych, reumatoidalnych i traumatologicznych,
- Wyjaśnia i uzasadnia znaczenie wiedzy z psychologii w procesie rehabilitacji osób chorych i niepełnosprawnych,
- Potrafi wymienić i opisać rodzaje oraz wyjaśnić mechanizm działania zabiegów stosowanych w rehabilitacji i odnowie biologicznej,
- Potrafi scharakteryzować wskazania i przeciwwskazania do wykonywania zabiegów stosowanych w rehabilitacji i odnowie biologicznej,
- Wymienia i opisuje podstawowe pojęcia związane z odnową biologiczną, zdrowiem i chorobą,
- Potrafi scharakteryzować podstawowe ośrodki zdrowia uczestniczące w procesie rehabilitacji i odnowy biologicznej,
- Wyjaśnia psychologiczne podstawy skutecznej komunikacji interpersonalnej i terapeutycznej,
- Potrafi dobrać odpowiednie zabiegi/techniki i przedstawić ich schemat w zależności od potrzeb pacjenta/klienta,
- Wymienia, klasyfikuje i dobiera elementy zaopatrzenia ortopedycznego w zależności od potrzeb pacjenta ortopedycznego i po urazach.
umiejętności:
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić ćwiczenia ruchowe stosowane w procesie usprawniania chorych i odnowie biologicznej,
- Potrafi dobrać i przeprowadzić właściwy rodzaj masażu w zależności od potrzeb pacjenta/klienta,
- Potrafi właściwie dobierać zabiegi fizykoterapeutyczne i samodzielnie je przeprowadzić w zależności od potrzeb pacjenta/klienta,
- Potrafi kontrolować zabieg masażu i metody wspomagające masaż pod kątem ich efektywności i bezpieczeństwa,
- Potrafi identyfikować potrzeby żywieniowe pacjenta/klienta i zaproponować podstawowe postępowanie dietetyczne w zależności od potrzeb,
- Potrafi korzystać ze specjalistycznej literatury w celu ustawicznego podnoszenia posiadanej wiedzy i umiejętności,
- Potrafi przeprowadzić wybrane badania i testy funkcjonalne niezbędne do prawidłowego doboru metod rehabilitacji i odnowy biologicznej,
- Potrafi wykorzystać w procesie rehabilitacji i odnowy biologicznej techniki manualne,
- Potrafi prowadzić edukację prozdrowotną i działania profilaktyczne,
- Potrafi wykorzystać z wiedzy psychologicznej, aktywnie słuchać pacjenta/klienta i prowadzić dialog terapeutyczny,
- Potrafi założyć i prowadzić dokumentację dotyczącą przebiegu wykonywanych w procesie rehabilitacji i odnowy biologicznej zadań,
- Potrafi w oparciu o potrzeby pacjenta i zalecenia lekarza właściwie dobrać i zastosować wybrane zabiegi stosowane w rehabilitacji i odnowie biologicznej.
kompetencji społecznych:
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie,
- Potrafi pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role,
- Wykazuje nawyk dbania o właściwą kondycję fizyczną i psychiczną,
- Posiada umiejętności interpersonalne,
- Potrafi samodzielnie pracować nad powierzonymi zadaniami,
- Toleruje postawy i zachowania wynikające z odmiennych uwarunkowań społecznych, kulturowych i wieku,
- Propaguje i aktywnie kreuje zdrowy styl życia i promocję zdrowia,
- Potrafi okazać szacunek i zrozumienie dla problemów pacjenta/klienta,
- Przestrzega zasad etyki zawodowej w realizacji powierzonych zadań,
- Wykazuje nawyk przestrzegania przepisów BHP w pracy.
Powiązane artykuły
Rehabilitacja dzieci i niemowląt w oparciu o metody neurofizjologiczne i edukacyjne
Studia podyplomowe w Wyższej Szkole Edukacji i Terapii w Szczecinie
czytaj dalejEdukacja i terapia osób z autyzmem i zespołem Aspergera
Studia podyplomowe w Wyższej Szkole Edukacji i Terapii w Szczecinie
czytaj dalej