Projektanci i artyści tworzą za pomocą kodowania
Kod. Przy jego użyciu powstają interaktywne produkty, usługi, nowe formy komunikacji i sztuki. Od mebli, budynków, reklam po instalację z łusek nabojów skłaniającą do refleksji nad wojną, czy rzeźbę Myszki Miki tworzącą muzykę w reakcji na otoczenie. Twórcy pierwszych w Polsce studiów z kreatywnego kodowania w School of Form nauczą projektantów i artystów wykorzystywać programowanie w sztuce i designie. Partnerem technologicznym studiów jest Intel.
Czym jest Creative Coding? Tak jak dla programistów kod jest podstawowym narzędziem pracy, tak dla współczesnych twórców sztuki, designu, przedmiotów codziennego użytku i usług staje się odpowiednikiem pędzla i dłuta. – Obserwuję, jak programowanie zaczyna być umiejętnością, poszukiwaną przez projektantów, a ci którzy ją posiadają, mają ogromną przewagę na rynku pracy – mówi Wiesław Bartkowski, kierownik studiów oraz współautor programu Creative Coding, projektant interakcji i badacz systemów złożonych School of Form. – Pokażemy kod jako rodzaj tworzywa pozwalającego projektantowi eksperymentować i formować otaczającą rzeczywistość, a artystom, tworzyć unikalny warsztat, pozwalający na eksperymentowanie z nowymi środkami wyrazu – dodaje.
Programowanie z powodzeniem służy projektantom w kreowaniu nowych produktów, które trafiają do komercyjnej sprzedaży i odpowiadają na współczesne potrzeby człowieka. Z kolei artystom pozwala wkroczyć w nowy wymiar interaktywnej sztuki i realizacji poruszających instalacji. Do przykładowych należą takie projekty jak członków grupy Pan Generator, w której znajdziemy też współautorów i wykładowców Creative Coding. Instalacja "Miara pokoju" (Quantum of Peace) w Muzeum Powstania Warszawskiego, nagrodzona Złotym Lwem na festiwalu reklamy Cannes Lions 2016 czy rzeźba MickeyPhone zrealizowana na zlecenie Disneya, która obracając się zbiera dźwięki z otoczenia w interakcji z publicznością i przekształca je w rytmiczne melodie.
Realizacja własnych projektów przez studentów i budowanie portfolio w trakcie nauki to kluczowe założenie programu Creative Coding. Wcześniejsze doświadczenie w zakresie kodowania czy cyfrowej produkcji nie jest wymagane. Po wprowadzeniu od podstaw w zagadnienia kodowania w projektowaniu i sztuce, studenci pod kierunkiem doświadczonych wykładowców będą realizować własne projekty. W ramach FabLab, stworzonego wspólnie z partnerem technologicznym studiów firmą Intel, opanują metody tworzenia elementów konstrukcji i formy obiektów za pomocą kodu oraz cyfrowych metod modelowania i produkcji (digital fabrication).
– Na Creative Coding studenci „ubrudzą sobie ręce kodem". Dzięki rozwiązaniom Intela ubiorą ten kod w technologie, zamieniając koncept w projekt – mówi Krzysztof Jonak, dyrektor Intela w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Intel od lat wspiera niesamowite projekty powstające na styku technologii i sztuki. Jest to pierwszy tego typu kierunek studiów w Polsce, dlatego nie mogło nas zabraknąć także i tu – dodaje.
Celem studiów Creative Coding jest nauczenie programowania absolwentów kierunków artystycznych i projektowych, którzy chcą rozszerzyć swój warsztat o umiejętność kreatywnego kodowania i wykorzystania technologii w projektowaniu, a także artystów, projektantów czy pracowników agencji interaktywnych, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o nowe media lub design. Absolwenci będą umieli tworzyć autorską technologię i wykorzystywać ją np. do konstruowania interaktywnych przekazów reklamowych, obiektów, instalacji czy eksperymentalnych produktów.
Więcej informacji na stronie www.creativecoding.pl
Powiązane artykuły
HAPTI - zabawa dla zmysłów
Czy w czasach kolorowych zabawek z plastiku jest jeszcze miejsce na dziecięcą wyobraźnię? Zuzanna Grausch, absolwentka School of Form Uniwersytetu SWPS stworzyła sensoryczne klocki, które wspierają świadomość zmysłową i pobudzają kreatywność u najmłodszych.
czytaj dalejSCOBY - alternatywa dla plastikowych opakowań
Nawet do 13 mln ton plastiku rocznie trafia do mórz i oceanów. Kwestia zanieczyszczenia środowiska tworzywami sztucznymi jest równie poważna co globalne ocieplenie. O pladze plastikowych odpadów alarmował niedawno „National Geographic” pisząc o tzw. Wielkiej Pacyficznej Plamie Śmieci, pomiędzy Hawajami a Kalifornią. W odpowiedzi na ten problem powstało SCOBY, eko-opakowanie autorstwa Róży Rutkowskiej, absolwentki School of Form Uniwersytetu SWPS.
czytaj dalejStudenci projektują dla Allegro
W listopadzie rozpoczął się, trwający jeden semestr, program komercyjno-dydaktyczny z udziałem Allegro i studentów School of Form – katedry wzornictwa Uniwersytetu SWPS. Przed studentami postawione zostało zadanie zaprojektowania serii opakowań do wysyłki towarów zakupionych przez internet.
czytaj dalej