School of Form na Arena Design
Przed nami 9. edycja Arena Design, której tegorocznym hasłem są ZMYSŁY/SENSES. School of Form zachęca do rozmowy o zmysłach i pracy z nimi zapraszając na wystawę sensoryczną „To czuć” oraz warsztaty: o postrzeganiu koloru (prowadzenie Franceska Valan i Agnieszka Jacobson-Cielecka) oraz o projektowanie dla zmysłów (prowadzenie Agata Kiedrowicz). Arena Design to także okazja by zobaczyć nagrodzoną w Londynie podczas International Fashion Showcase wystawę „Waste Not”.
"Projektowanie uruchamia wyobraźnię, wykorzystuje wiedzę i talent, w połączeniu z umiejętnością słuchania o marzeniach i potrzebach innych działa na wszystkie zmysły. Podstawą dobrego i wartościowego projektowania jest uwrażliwienie na rzeczywistość zmysłową. Bodźce zmysłowe wpływają na słuch, wzrok oraz węch odbiorcy, a poprzez smak i dotyk stają się źródłem motywacji zewnętrznej. Zmysły budują także więź pomiędzy produktem, a jego odbiorcą. Sprawiają, że odkrywamy w sobie wielowymiarową wrażliwość, która lepiej pozwala nam interpretować otaczający nas świat." - czytamy w katalogu Arena Design.
Arena Design 14-17.03.2017
Kurator: Agata Kiedrowicz
Oprowadzanie kuratorskie 15.03 o godzinie 16:00.
Ciało to centrum naszego doświadczenia i przewodnik po materialnym świecie. Zmysły „mieszkają” w sobie nawzajem; współpracując ze sobą, dostarczają nam informacji o rzeczywistości. Doświadczanie świata zestraja się w pamięci haptycznej (gr. haptikos ‘odnoszący się do dotyku’): w pojmowaniu rozciągłości, przestrzenności i złożoności przedmiotów. I wchodzenia z nimi w interakcje. Według nauki, gdy przychodzimy na świat, rzeczywistość odbieramy wielozmysłowo, synestetycznie. W miarę dorastania mózg porządkuje bodźce – tworzą się schematyczne szuflady zarówno w naszym aparacie sensorycznym, jak i językowym. Nasza interakcja ze światem materialnym, ale też z własnym ciałem, spłaszcza się, powszednieje. A aparat zmysłowy to potężne narzędzie komunikacji, którego siła słabnie w kulturze zdominowanej przez wzrok.
Projektanci, których prace zostały pokazane na wystawie, zwrócili się do ciała jako centrum doświadczeń, emocji i wiedzy o świecie. Podmiotem doznającym
i przedmiotem badań uczynili ciało – które odczuwa, nie kalkuluje. Jest źródłem przyjemności i bólu, czuje zapach, dotyk, kształt, absorbuje kolor. Jest fizjologiczną maszyną, inspiracją, medium wypowiedzi. I staje się centrum obserwacji i potężnym narzędziem badawczym.
Jakie jest ciało? Ciało jest fizyczne – poddane fizjologii i rytmowi natury, psychologiczne – stanowi źródło emocji i wrażliwości, ale i wiedzy o świecie, wreszcie, ciało społeczne – podlegające ocenie, stereotypom, kulturowym normom i zakazom. Ciało opowiada nam historie, w które warto się wsłuchać.
Obiekty na wystawie służą doświadczaniu. Można (a nawet trzeba!) ich dotykać, wąchać, smakować, słuchać, oglądać. To czuć!
Arena Design 14-17.03.2017
Kuratorzy: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Wojciech Dziedzic
Na wystawę „Waste Not”, zorganizowaną przez Instytut Kultury Polskiej, Instytut Adama Mickiewicza i School of Form złożyły się kolekcje dziewięciu młodych projektantów: Agaty Birek, Agnieszki Tomczak, Anny Kujawskiej, Jagody Frycy, Kasi Kwiatkowskiej, Michała Wiśniewskiego i Nataszy Rogozińskiej. Kuratorzy „Waste Not”, Wojciech Dziedzic i Agnieszka Jacobson-Cielecka, spośród prac dyplomowych i semestralnych School of Form wybrali te, które najcelniej odpowiadały na hasło tegorocznego International Fashion Showcase – Local/Global.
Młodzi, wrażliwi projektanci uważnie obserwują rynek mody. Ich zdaniem moda przeżywa obecnie kryzys związany z globalizacją, masową produkcją i nieetycznymi zachowaniami marek. Traktują to jak wyzwanie i w swoich projektach wychodzą tym zjawiskom na przeciw. Są otwarci i odważni – światową modę traktują jako kontekst, masową produkcję jako zasób, ślady użytkowania przedmiotów to dla nich moment, w którym zyskują swój indywidualny charakter. Przerabiają stare i zużyte elementy, wykorzystują odpady nadając im nowe znaczenia i funkcje. Flirtują z estetyką kiczu. Równocześnie w tworzonych przez siebie, bardzo zróżnicowanych kolekcjach poszukują własnej tożsamości i miejsca dla siebie na modowym rynku.
Studenci wykorzystali zużytą odzież i obuwie jako tworzywo, eksperymentując i poszukując własnej tożsamości. Odważnie sięgnęli również do polskiej tradycji i rzemiosła, pokazali znajomość technik rękodzielniczych, jak i sentyment do niedawnej historii, idealnie wpisując się w temat Festiwalu – „Local /Global”.
Według podobnego klucza została przygotowana aranżacja wystawy, zaprojektowana przez warszawskie studio Beton, wykonana w całości z materiałów wtórnych. Do jej powstania wykorzystane zostały resztki drewnianych desek, nieużywana już odzież, skrawki materiałów. Ta spójność koncepcji, zarówno w doborze projektów jak i aranżacji, nie uszła uwadze panelu jurorskiego.
Jury, w skład którego weszło 18 ekspertów – międzynarodowych kuratorów, przedstawicieli mediów, instytucji i uczelni wyższych, oceniło wystawy 26 państw, w tym prezentacje Czech, Rumuni, Tajwanu, Indii, Austrii, Egiptu, Korei i Polski. Wystawa „Waste Not” otrzymała nagrodę kuratorską.
Powiązane artykuły
Odpowiedzialnie i użytecznie - świat oczami absolwentów School of Form
Emocje i sposób ich wyrażania, jakość naszego snu, pielęgnowanie wspomnień, partnerstwo w związkach, zdrowy kręgosłup, komfort jazdy na rowerze, motywacja do regularnych treningów to tematy, które poruszyli tegoroczni absolwenci School of Form. Ich rozwiązania poprawią jakość naszego życia. Projekty absolwentów School of Form są nie tylko użyteczne, ale też odpowiedzialne społecznie.
czytaj dalejCO MOŻE DESIGN? PROJEKTOWANIE DLA UCHODŹCÓW
Przeżywające od kilku lat apogeum popularności słowo „design”, budzące dyskusje swymi licznymi definicjami, skłania także do refleksji nad zadaniami stawianymi projektantom – wytwórcom „designu”. Jaka jest społeczna rola projektanta? Czy jego zadaniem jest projektowanie kolejnego samochodu czy odkurzacza na zlecenie klienta? A może powinien być wizjonerem, wrażliwym humanistą, dostrzegać problemy i proponować rozwiązania?
czytaj dalej