Zaprojektują epokę
Ubranie usprawniające trening fizyczny czy kubek przypominający o piciu wody - to niektóre z inspirowanych nadchodzącą epoką człowieka projektów prezentowanych podczas tegorocznej edycji Festiwalu Przemiany. Celem organizowanego przez Centrum Nauki Kopernik wydarzenia jest wzbudzenie krytycznej refleksji nad zmianami we współczesnym świecie. Wśród projektów znajdują się prace studentów School of Form. Początek festiwalu już 3 września.
Podporządkowujemy i zmieniamy swoje otoczenie, tak by odpowiadało naszym potrzebom. Dążąc do ujarzmienia natury, uruchomiliśmy niebezpieczne mechanizmy. Postęp doprowadził do nieodwracalnych zmian klimatycznych, zaniku bioróżnorodności, zanieczyszczenia oceanów i zanikania źródeł wody pitnej. Świadomość ciążącej na nas odpowiedzialności za przyszłość planety dopiero zaczyna do nas docierać. – Koncepcja wprowadzenia nowej epoki zbudowana jest na obserwacji, że wpływ człowieka jest tak duży, że stał się on czynnikiem geologicznym. Tworzymy nową warstwę Ziemii – mówi Joanna Jeśman, kurator wystawy i kulturoznawczyni Uniwersytetu SWPS.
Przemyślane projektowanie przyszłości, nowe technologie, materiały wspierające środowisko naturalne i dokonania z zakresu biotechnologii to dziedziny, na których coraz częściej koncentruje się współczesny design. Projektanci zdają sobie sprawę z tego, że to oni mogą ukształtować nadchodzącą epokę.
Wizja przyszłości stała się inspiracją dla wystawy „Projektanci antropocenu”. Pokazy odbędą się 3 września w godzinach 20.30-24.00 oraz 4-6 września w godzinach 12.00-23.00 w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Patronem merytorycznym wystawy jest School of Form oraz Muzeum Ziemi PAN.
Wśród prezentowanych eksponatów znajdą się m.in.:
Kona, Paulina Masternak i Aneta Legieta
Interaktywny strój do ćwiczeń KONA pomoże fanom jogi i pilatesu. Kostium wykonany jest z elastycznego, lekkiego materiału. Koszulka i getry mają wszyte specjalne kieszonki przeznaczone na mechanizm mierzący kąty, który wibruje gdy ćwiczący popełnia błąd. Osoba trenująca może zauważyć i poprawić swoje błędy oraz wykonać każdą pozycję w sposób uważny i precyzyjny.
Artfood, Dominika Bździak, Dorota Mostowiak, Karolina Rybak, Marta Szostek, Paulina Masternak i Antonina Kili
Ten międzynarodowy, interdyscyplinarny projekt łączy antropologię, kulturoznawstwo, design i produkcję przemysłową. Stworzone ceramiczne naczynia zainspirowane są kulturowymi aspektami jedzenia, smaku i sposobami przygotowywania jedzenia oraz ich wpływem na serwowanie posiłków.
Water Yourself, Małgorzata Sakiewicz i Magdalena Majnusa
Water Yourself to zestaw, który tworzy codzienny nawyk picia wody. Powstał z myślą o osobach starszych, u których receptory odpowiedzialne za odczuwanie pragnienia stały się mniej czułe. Z zestawu może jednak korzystać każdy, kto wie bądź przypuszcza, że zdecydowanie za mało pije w ciągu dnia. Dzbanek, kubek oraz taca z wbudowaną diodą przypomną o konieczności napicia się co godzinę, a wskaźnik podpowie czy ilość wypitej wody jest wystarczająca.
Zeda, Olyi Tsyhvinsevey i Mateusz Bieniaszczyk
Według niedawnego raportu Programu Środowiskowego ONZ ludzkość wytworzyła ponad 40 milionów ton elektronicznych śmieci. Odpady składowane są głównie w Afryce i Azji. Prognozuje się, że do 2018 ilość śmieci wzrośnie o 21%, czyli do ponad 50 milionów ton. Robot Zeda ma zwracać uwagę na problem zanieczyszczenia najbiedniejszych regionów naszej planety.
Interaktywne projekcje, Barbara Bilon i Joanna Statucka
Motywem przewodnim instalacji jest miasto przyszłości, przytłaczające nadmierną ilością informacji, agresywnymi i hipnotyzującymi reklamami. Instalacja wchodzi w interakcję z widzem, który ma wpływ na przebieg wyświetlanych obrazów, które ożywają gdy w pobliżu pojawia się człowiek.
Magnetico, Kamila Koźmińska, Magda Kurowska i Joanna Ziemowska
Instalacja Magnetico składa się z metalowych kulek, które początkowo tworzą płaską taflę. Jednak wyczuwając obecność człowieka wchodzą z nim w interakcję. Stają się masą, z której można „lepić” przestrzenne formy. Dzieje się tak, dzięki wytwarzanemu polu elektromagnetycznemu. Im więcej osób znajduje się w pobliżu, tym bardziej „lepka” staje się masa i tym ciekawsze formy można uzyskać. Stworzone dzieło rozpada się, ponownie zamieniając w płaską taflę, gdy twórcy odejdą od obiektu.
Ul, Marta Jagielska, Monika Gościniak, Natalia Liput
To ogromny obiekt, którego struktura przypomina przypominający gniazdo os. Jest to jednocześnie instrument muzyczny, na którym grają ludzie w jego otoczeniu. Dźwięk można kontrolować przez zbliżanie i oddalanie się od eksponatu.
Wystawie towarzyszyć będą również spotkania, pozwalające lepiej zrozumieć idee stojące za prezentowanymi pracami. Uczestnicy będą mogli porozmawiać m.in. o domach przyszłości, opłacalności zielonej gospodarki oraz rozwoju i możliwościach genetyki.
Więcej informacji na temat festiwalu oraz wystawy na stronie Centrum Nauki Kopernik: http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/festiwal-przemiany/
--------------------------
School of Form to międzynarodowa wyższa szkoła projektowania, która w październiku 2011 roku przyjęła pierwszych studentów. Szkoła mieści się w Poznaniu. Studia stacjonarne trwają 3,5 roku, a po ich ukończeniu absolwenci uzyskują tytuł licencjata Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej na kierunku wzornictwo. Nad unikalnym programem nauczania, który łączy w sobie elementy edukacji projektowej i humanistycznej pracował zespól ekspertów pod przewodnictwem Lidewij Edelkoort, wieloletniej szefowej Design Academy Eindhoven, która jest dyrektorem strategicznym i mentorem School of Form.Tak przygotowany program studiów z zakresu wzornictwa otrzymał najwyższą punktację w konkursie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na kierunki zamawiane.
School of Form współpracuje z polskimi i światowymi projektantami, wykładowcami i ekspertami, pracującymi dla najlepszych marek i firm z różnych branż. Zajęcia prowadzą m.in. Oskar Zięta, Agnieszka Jacobson-Cielecka (dyrektor programowy ds. design), Rene Wawrzkiewicz, Paulina Matusiak, Bartosz Mucha, Paweł Grobelny, Wojciech Dziedzic, Ewa Klekot, Krzysztof Kubasek, Agata Nowotny, Dawid Wiener (dyrektor programowy ds. humanistyki). Jednym z najistotniejszych elementów strategii nauczania w School of Form jest praktyczne kształcenie, w powiązaniu z biznesem, już na etapie wczesnych projektów. Dzięki partnerskiej współpracy z poważnymi partnerami biznesowymi, którzy wspierają finansowo rozwój studentów, a także oferują im staże w swoich przedsiębiorstwach, studenci będą odbywać praktyki w krajowych i zagranicznych studiach projektowych, firmach produkcyjnych i warsztatach rzemieślniczych w zależności od wybranego przez siebie profilu.