Pasja i nieszablonowe myślenie? Postaw na karierę w reklamie
Jeśli przyglądamy się statystykom przedstawiającym wysokość zarobków w różnych branżach – szeroko pojęta „reklama” może zrobić na wielu z nas wrażenie. Trudno zaprzeczyć, jednak od razu zaznaczmy – świat reklamy, PR i mediów – nie jest idealnym miejscem kariery dla wszystkich. Na pewno nie powinniśmy się kierować tylko kryterium dochodowym.
Rynek reklamy jest dynamiczny i zmienny, do tego wymaga od działających w jego ramach podmiotów czasem sprzecznych umiejętności: z jednej strony – kreatywności, z drugiej – umiejętności pracy w grupie. Jeśli chcemy wykonywać twórczą i niebanalną pracę – w pierwszej kolejności sami musimy przejawiać takie właśnie cechy.
reklama COCA-COLI z 2015 roku
Sukces w reklamie jest wypadkową wielu czynników – pracy kreatywnej (indywidualnej) i zespołowej, ciągłego otwarcia na to, co nowe, w tym trendy – w fazie ich kształtowania się, odnajdywania nowych form przekazu i komunikowania się z otoczeniem. Chcąc odnieść sukces w tej wymagającej branży, musimy umieć „trzymać rękę na pulsie”. Inaczej – być może – zasilimy szeregi agencji reklamowych, ale bardziej jako typowi pracownicy biurowi (tacy w branży też są potrzebni!) niż jako kreatorzy, designerzy i kierownicy projektów.
Obecnie, jeszcze bardziej, niż choćby kilka lat temu, daje się zauważyć (podobnie jak w wielu innych branżach) trend, który można nazwać integrującym i unifikującym. Co z czym? Choćby umiejętności twarde z miękkimi. Nie wystarczy już być świetnym fachowcem (np. grafikiem), posługiwać się płynnie językiem angielskim (dobrze widziane są też inne języki).
Ceniony pracownik, np. agencji reklamowej, powinien wykazywać się zarówno umiejętnością samodzielnego organizowania sobie pracy, jak i doskonałego współdziałania, dogadywania się z zespołem, z innymi specjalistami i z klientami.
Z roku na rok rośnie w branży pozycja firm, które są w stanie zaoferować swoim klientom całe pakiety produktów i usług – np. stworzenie projektu, jego realizację (ATL i BTL) i całą obsługę marketingową oraz administracyjną.
Uniwersalny zestaw umiejętności jest (i będzie) zatem coraz bardziej doceniany i stanowić może przepustkę do lepszych możliwości w branży.
Jeśli planujemy swoją przyszłość właśnie w świecie reklamy, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że szczególnie ceniona jest tu pasja i zaangażowanie. Specyfika pracy w różnych firmach w branży reklamowej (zarówno największych, jak i zupełnie małych, lokalnie działających podmiotów) wymaga także niekonwencjonalnego podejścia do czasu pracy. Na pewno nie jest to odpowiednie miejsce dla osób ceniących sobie wysoki poziom stabilności w harmonogramie dnia, tygodnia, miesiąca…
Zdarzyć się przecież może, że wyjątkowo atrakcyjny projekt będzie wymagał ekspresowej realizacji. Wtedy nie liczy się godzin… Satysfakcja, również finansowa… to jednak ta druga, zdecydowanie przyjemniejsza strona „reklamowego” medalu.
reklama COCA-COLI z 1900 roku
Grafik. Creative Graphic Designer. Projektant. Studia i coś jeszcze?
Jeśli „coś jeszcze” odczytaliście jako praktykę – oczywiście nie pomyliliście się. Chcemy, czy nie – dziś w każdej niemal branży wykształceniu musi towarzyszyć praktyka. Jeśli studiujemy kierunek, który nie należy do najłatwiejszych, z uzyskaniem doświadczenia może być problem. Nie powinniśmy jednak tej kwestii zaniedbywać podczas studiów.
Gdy rozpoczniemy naszą przygodę na rynku pracy, dobrze byłoby, gdybyśmy już na wstępie mogli przedstawić portfolio – oczywiście nikt nie będzie od nas wymagał szczegółowych i zaawansowanych projektów. Zaprocentują jednak na pewno praktyki, staże, projekty wykonywane choćby dla znajomych albo dla fundacji czy stowarzyszeń i praca na ich rzecz.
Wszystko to wyraźnie pokaże naszemu przyszłemu pracodawcy, że ma do czynienia z osobą dynamiczną i zaangażowaną, o co u w większości studentów kierunków takich jak: grafika, reklama, PR, czy studia o profilu typowo plastycznym, nie jest trudno. O takim, a nie innym wyborze, już na wstępie, decyduje faktyczne zainteresowanie, a często nawet pasja.
Jeśli interesuje nas np. wyjątkowo atrakcyjny sektor reklamy wizualnej – warto wybrać kierunki, które dadzą nam dobre przygotowanie bazowe (warsztatowe). Uczelnie (zarówno publiczne, jak i prywatne) zauważają już potrzebę specjalizacji, dlatego pojawia się coraz więcej kierunków związanych np. z grafiką użytkową, grafiką interaktywną czy grafiką reklamową.
Na szczęście – programy proponowane studentom są też w coraz większym stopniu nakierowane na przygotowanie praktyczne do zawodu (a właściwie do wykonywania różnych profesji w ramach grafiki użytkowej i komputerowej).
Warto postarać się o solidne podstawy, czyli nie tylko znajomość nowoczesnych programów graficznych (Adobe – m.in. Photoshop, Illustrator, HTML 5, Adobe Premiere, InDesign, czy oprogramowanie 2D, 3D) ale również przygotowanie malarskie, rysunkowe, poznanie zasad projektowania i obróbki różnych mediów.
Dzisiejsza reklama wizualna to materiały oddziałujące na zmysł wzroku w sposób multimedialny, dlatego pomocne w przyszłej pracy mogą się okazać różne umiejętności – typowo plastyczne, ale także np. umiejętność wykonywania fotografii na potrzeby reklam, realizacji projektów interaktywnych (animacji, np. flash) witryn internetowych, aplikacji mobilnych itp.
Nie oznacza to jednak, że projekty bardziej tradycyjne (szyldy, ulotki, broszury, wizytówki, różnego rodzaju gadżety firmowe) zostaną w najbliższym czasie zarzucone, stąd też dobrej klasy fachowiec to ten profesjonalista, który potrafi równie sprawnie posługiwać się warsztatem tradycyjnym (w tym DTP – przygotowaniem materiałów do druku), jak i nowoczesnym (np. grafika do gier komputerowych itp.).
Online, offline i digital - interaktywność
Tak zwana reklama interaktywna, która bezpośrednio angażuje odbiorcę i ten ma coraz większy wpływ na jej treść, to z pewnością jeden z najnowszych trendów w całej branży marketingu i reklamy.
Dużą popularnością cieszą się albo mają szansę się cieszyć (jeśli są atrakcyjnie wykonane i zachęcające odbiorcę do reakcji) katalogi produktowe. Taka koncepcja reklamy, to wyjątkowo szerokie i różnorodne pod względem strategicznym, technicznym i wizualnym, pole do popisu dla specjalistów m.in. w dziedzinie projektowania graficznego.
Warto też zwrócić uwagę na inne oblicze interaktywności, czyli coraz bardziej rozwijające się połączenie strefy online i offline w jednym, zbiorczym i spójnym przekazie reklamowym (strefie oddziaływania na odbiorców przekazu marketingowego).
Mobilność coraz bardziej przenika do „realu” i odwrotnie. Efektem takiego ujęcia koncepcji komunikatu reklamowego jest tworzenie różnego rodzaju materiałów reklamowych w sposób imitujący autentyczność (np. quasi-spontaniczne fotografie reklamowe) czy treści, również niezwykle luźno odwołujących się do produktu czy usługi danej firmy.
O pracę w reklamie warto zawalczyć, o ile czujemy już na etapie wstępnym (wyboru studiów), że jest to coś, co nas pasjonuje i do czego mamy talent. Inaczej – prędzej, czy później – czeka nas prawdopodobnie konieczność przekwalifikowania się.
Autor: Joanna Racław http://decoplanet.pl/