Informator o Szkołach Wyższych, Policealnych i Językowych

Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego w Częstochowie

Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego w Częstochowie


Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie – jeden z 6 wydziałów Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.



Kierunki kształcenia

Kierunek lekarski

studia stacjonarne, jednolite magisterskie

Celem kształcenia na kierunku lekarskim jest przygotowanie absolwenta do wykonywania zawodu lekarza, który:

w zakresie wiedzy zna i rozumie:

  • rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych;
  • objawy i przebieg chorób;
  • sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych;
  • etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, a swoją wiedzę opiera na dowodach naukowych;
  • metody prowadzenia badań naukowych.

w zakresie umiejętności absolwent potrafi:

  • rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego;
  • rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej;
  • zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki;
  • wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki;
  • planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy;
  • inspirować proces uczenia się innych osób;
  • komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta oraz przekazać niekorzystne informacje;
  • komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą;
  • krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko.

w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:

  • nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
  • kierowania się dobrem pacjenta;
  • przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
  • podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby;
  • dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
  • propagowania zachowań prozdrowotnych;
  • korzystania z obiektywnych źródeł informacji;
  • formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;
  • wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym;
  • formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej;
  • przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.

Absolwenci kierunku lekarskiego będą przygotowani do pracy w:

  • publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej; instytucjach badawczych i ośrodkach badawczo-rozwojowych oraz instytucjach zajmujących się poradnictwem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu edukacji prozdrowotnej.

  • Absolwenci studiów kierunku lekarskiego będą przygotowani do podjęcia studiów w Szkole Doktorskiej. Ponadto absolwenci będą mogli kontynuować kształcenie w ramach: szkolenia specjalizacyjnego, studiów kształcenia podyplomowego oraz kursów specjalistycznych.

Fizjoterapia

studia stacjonarne, jednolite magisterskie

Fizjoterapia (dawniej Rehabilitacja Ruchowa) jest działem medycyny, który zajmuje się podnoszeniem jakości i komfortu życia pacjenta w odniesieniu do jego możliwości ruchowych. Celem fizjoterapii jest całkowite lub częściowe zniesienie występujących dolegliwości bólowych, które współtowarzyszą wielu chorobom. Nieodłączną częścią fizjoterapii jest również edukacja pacjenta, dotycząca zasad profilaktyki zapobiegających urazom podczas pracy i uprawiania aktywności sportowych.

W 2016 roku weszła w życie ustawa o zawodzie fizjoterapeuty, która określa fizjoterapeutę, jako niezależny zawód medyczny, taki sam jak lekarz, pielęgniarka czy diagnosta laboratoryjny.

FIZJOTERAPEUTA ZAWODEM REGULOWANYM

31 maja 2016 r. weszła w życie ustawa o zawodzie fizjoterapeuty, tym samym – zawód fizjoterapeuty jest samodzielnym zawodem medycznym. Do tej pory nie był on w Polsce zawodem regulowanym, co oznaczało, że działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług fizjoterapeutycznych mógł w zasadzie otworzyć każdy.

Zgodnie z nowymi przepisami osoby, które po 1.10.2017 r. rozpoczną studia w zakresie fizjoterapii, będą zobowiązane do odbycia 6-miesięcznej praktyki po ukończeniu studiów oraz do złożenia Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego. Po spełnieniu tych warunków, będą mogły zostać wpisane do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów.

Zgodnie z art. 4 ustawy – zawód fizjoterapeuty polega m.in. na: diagnostyce funkcjonalnej pacjenta, kwalifikowaniu, planowaniu i prowadzeniu fizykoterapii, kinezyterapii lub masażu, zlecaniu wyrobów medycznych, dobieraniu ich do potrzeb pacjenta, nauczaniu pacjentów posługiwania się nimi, prowadzeniu działalności fizjoprofilaktycznej, wydawaniu opinii i orzeczeń odnośnie stanu osób poddawanych fizjoterapii oraz przebiegu procesu fizjoterapii.

PERSPEKTYWY PRACY PO FIZJOTERAPII

Absolwenci tego kierunku studiów, najczęściej znajdują pracę w takich instytucjach, jak: publiczne i niepubliczne placówki służby zdrowia, przychodnie sportowo – lekarskie, kluby sportowe, sanatoria i uzdrowiska, hospicja, domy opieki, centra odnowy biologicznej, SPA, placówki oświatowe: szkoły wyższe, centra kształcenia osób dorosłych itp. Coraz częściej fizjoterapeuci decydują się również otworzyć własny gabinet fizjoterapeutyczny.

Kosmetologia

studia I i II stopnia, stacjonarne

KOSMETOLOGIA to kierunek, który pozwala studentom na zdobycie atrakcyjnego i jednego z bardziej przyszłościowych zawodów na rynku pracy. W ostatnich latach obserwowany jest wyraźny wzrost znaczenia zawodu kosmetologa, z uwagi na obecny w społeczeństwie trend dbania o zdrowie, sprawność fizyczną, a także wygląd estetyczny. Coraz więcej osób korzysta z usług  kosmetyka/kosmetologa w celu poprawy zarówno swojego wyglądu, jak i samopoczucia. Studia na kierunku  Kosmetologia przeznaczone są przede wszystkim dla osób, które interesują się dbałością o wygląd i urodę, zdrowym stylem życia i medycyną oraz dla tych, którzy swoją przyszłość zawodową wiążą z pracą z ludźmi i wykazują pasję studiowania nowości i uzupełniania wiedzy.

PROGRAM STUDIÓW:

  • praktyczny charakter zajęć w tym liczne ćwiczenia, konwersatoria, zajęcia laboratoryjne, warsztaty i praktyki; przygotowujące praktycznie do wykonywania zawodu;
  • miła i życzliwa atmosfera sprzyja studiowaniu i oparta jest na bezpośrednim kontakcie studenta z wykładowcą.

WARUNKI PROWADZENIA STUDIÓW:

  • kadrę stanowią dydaktycy o wysokich kwalifikacjach i liczących się osiągnięciach naukowych, w tym osoby z dużym doświadczeniem praktycznym zdobytym poza uczelnią;
  • studenci mają dostęp do dobrze wyposażonej biblioteki wydziałowej, internetowych baz danych;
  • stworzona jest możliwość szerokich  kontaktów studentów z potencjalnymi pracodawcami m.in. w zakresie staży i praktyk;
  • możliwość wyjazdów  zagranicznych  w ramach Programu Erasmus+;
  • stypendia i zakwaterowanie w Domu Studenckim.

DLACZEGO WARTO BYĆ ABSOLWENTEM KOSMETOLOGII UNIWERSYTETU HUMANISTYCZNO-PRZYRODNICZEGO IM. JANA DŁUGOSZA?

Kosmetologia to przyszłościowy kierunek studiów, dający absolwentom możliwość prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub podjęcia pracy w sektorze usług kosmetycznych, w gabinetach kosmetologicznych, gabinetach odnowy biologicznej, a także w firmach kosmetycznych. Absolwent kosmetologii będzie posiadał umiejętności praktyczne, niezbędne do pracy z przyszłym klientem, do wykonywania zabiegów kosmetycznych z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury.

ZASADY KWALIFIKACJI

 O przyjęcie na kierunek studiów: Kosmetologia- studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym, mogą ubiegać się osoby, które posiadają świadectwo maturalne.

Kryteria kwalifikacji:

  • Konkurs świadectw dojrzałości (przed rokiem 2005)– średnia ważona z trzech przedmiotów (najwyższe oceny ze świadectwa dojrzałości): W= 0,5 biologia lub chemia lub wiedza o społeczeństwie lub informatyka lub matematyka; W= 0,3 język polski lub matematyka; W= 0,2 język obcy nowożytny.  Wynik egzaminu z matematyki może być uwzględniony jedynie raz.
  • Konkurs świadectw dojrzałości  (od roku 2005)– średnia ważona z trzech przedmiotów (wyniki uzyskane na egzaminie maturalnym; poziom podstawowy albo rozszerzony – poziom rozszerzony premiowany przelicznikiem 2): W= 0,5 biologia lub chemia lub wiedza o społeczeństwie lub informatyka lub matematyka; W= 0,3 język polski lub matematyka; W= 0,2 język obcy nowożytny.   Wynik egzaminu z matematyki może być uwzględniony jedynie raz.

Kwalifikacja odbywa się na podstawie listy rankingowej.

Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia będą kierowani na badania lekarskie do lekarza medycyny pracy. W przypadku ustalenia, że istnieją przeciwwskazania do podjęcia studiów, kandydat nie może ubiegać się o przyjęcie na ten kierunek studiów.



Pielęgniarstwo

studia I i II stopnia, stacjonarne

Studia te przygotowują do sprawowania całościowej i zindywidualizowanej opieki pielęgniarskiej nad chorym. Ponadto uczą prowadzenia profilaktyki i promocji zdrowia wśród społeczeństwa. Absolwent Pielęgniarstwa, uzyskuje kwalifikacje zawodowe zgodne z standardem kształcenia MNiSW i jest przygotowany do samodzielnego wykonywania zawodu. Absolwenci kierunku Pielęgniarstwo na UJD w Częstochowie, kończą studia z tytułem licencjata i mogą kontynuować naukę na studiach magisterskich (II stopnia).

PERSPEKTYWY PRACY PO UKOŃCZENIU STUDIÓW Z PIELĘGNIARSTWA

Główne miejsca pracy pielęgniarki to: szpitale, publiczne i prywatne zakłady opieki zdrowotnej, zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze, domy opieki społecznej, ośrodki opieki paliatywno-hospicyjnej, jednostki systemu ratownictwa medycznego, sanatoria. Absolwenci kierunku Pielęgniarstwa są również przygotowani do pracy w instytucjach zajmujących się poradnictwem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu edukacji prozdrowotnej.

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE I PRAKTYKI ZAWODOWE

Studenci realizują je w warunkach klinicznych, tj. na oddziałach: chirurgicznym, , internistycznym, intensywnej opieki medycznej (OIOM), geriatrycznym, ginekologicznym i położniczym, neurologicznym, opieki paliatywnej, pediatrycznym, noworodkowym, psychiatrycznym, rehabilitacji neurologicznej, w Domu Pomocy Społecznej oraz w przychodniach środowiskowo - rodzinnych i ośrodkach edukacyjno-wychowawczych.

FORMA PROWADZONYCH ZAJĘĆ

Wykłady, seminaria i ćwiczenia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę medyczną profesorów, doktorów i magistrów pielęgniarstwa. Odbywają się one na salach wykładowych, wyposażonych w nowoczesny sprzęt multimedialny.

Uczelnia kładzie szczególny nacisk na praktyczny aspekt procesu kształcenia, dlatego większość zajęć odbywa się w formie ćwiczeń. Ćwiczenia to forma zajęć prowadzonych w specjalistycznych i nowoczesnych pracowniach umiejętności pielęgniarskich oraz laboratoriach: mikrobiologicznych, biochemicznych i biofizycznych. Zajęcia te studenci Pielęgniarstwa, realizują w kilkuosobowych grupach, nabywając jednocześnie umiejętności pracy zespołowej. Poznają zasady, techniki i procedury wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, opiekuńczych, leczniczych, diagnostycznych i rehabilitacyjnych.

Wychowanie fizyczne 

studia I i II stopnia, stacjonarne

Podstawowym celem kształcenia studentów na kierunku Wychowanie Fizyczne I stopnia jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne pozwalające prawidłowo i celowo oddziaływać na organizm ludzki w kierunku jego usprawnienia fizycznego.

Dzięki uzyskanemu na studiach wykształceniu z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej oraz opanowaniu umiejętności nauczania ruchu i usprawniania ciała absolwent powinien kompetentnie oddziaływać środkami fizycznymi na organizm i środkami społecznymi na osobowość, w celu zaspokojenia doraźnych potrzeb wychowanków lub klientów. Zakłada się opanowanie przez absolwentów praktycznego stosowania metod diagnozy i prognozy rozwoju fizycznego i psychicznego, umiejętności programowania środków kształcenia i wychowania fizycznego oraz kultury i wrażliwości, gwarantujących efektywną realizację zajęć w zakresie wybranych dyscyplin sportowych, rekreacji i turystyki. Kierunek studiów daje uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela wychowania fizycznego w szkole podstawowej oraz daje możliwość uzyskania uprawnień instruktorskich w wybranej dyscyplinie  sportu, co również pozwala na prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Miejscem zatrudnienia absolwentów mogą być szkoły podstawowe, placówki oświatowo-wychowawcze, kluby sportowe, organizacje społeczne kultury fizycznej i turystyki oraz prywatne przedsiębiorstwa, działające w zakresie usług w dziedzinie kultury fizycznej.

Absolwent kierunku Wychowanie Fizyczne I stopnia osiągnie kwalifikacje pozwalające na efektywne prowadzenie lekcji wychowania fizycznego oraz zajęć pozalekcyjnych na poziomie szkoły podstawowej. Absolwent będzie przygotowany do wspierania wszechstronnego rozwoju ucznia, indywidualizowania procesu nauczania, zaspokajania szczególnych potrzeb edukacyjnych uczniów, organizowania życia społecznego na poziomie klasy, szkoły i środowiska lokalnego, współpracy z innymi nauczycielami, rodzicami i społecznością lokalną. Ponadto absolwent będzie przygotowany do wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu oraz do efektywnego i zgodnego z zasadami higieny posługiwania się narządem głosu.

Po ukończeniu studiów w zakresie instruktora sportu, oprócz podstawowej wiedzy z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej absolwent przygotowany będzie do pracy poza oświatą, jako specjalista do programowania, planowania i koordynowania pracy szkoleniowej w zakresie sportu kwalifikowanego, w wybranej dyscyplinie lub dyscyplinach, na poziomie instruktora sportu. Celem pracy instruktora sportu jest podniesienie ogólnej sprawności podopiecznych lub ich specjalistycznego przygotowania do uprawiania określonej dyscypliny sportu.

Słuchacze, którzy wybiorą specjalność Sprawność specjalna w służbach mundurowych, uzyskają przygotowanie w zakresie sprawności i wydolności fizycznej, predysponujące do pracy w jednostkach wojskowych, policji, straży pożarnej itp.

Słuchacze po ukończeniu tego kierunku uzyskają tytuł zawodowy licencjata oraz podstawy do kontynuowania nauki na studiach drugiego stopnia na kierunku wychowanie fizyczne i pokrewnych.

Studia na kierunku  Wychowanie Fizyczne przeznaczone są przede wszystkim dla osób, które interesują się dbałością o kulturę fizyczną człowieka oraz dla tych, którzy swoją przyszłość zawodową wiążą z pracą z ludźmi i wykazują pasję studiowania nowości i uzupełniania wiedzy.

Warunki prowadzenia studiów:

  • Centrum Analizy Ruchu Człowieka i laboratorium wysiłku fizycznego wyposażone w nowoczesną aparaturę, Akademickie Centrum Sportowe,
  • kadrę stanowią dydaktycy o wysokich kwalifikacjach i liczących się osiągnięciach naukowych, w tym osoby z dużym doświadczeniem praktycznym zdobytym poza uczelnią,
  • studenci mają dostęp do dobrze wyposażonej biblioteki wydziałowej, internetowych baz danych i wydziałowej pracowni komputerowej,
  • stworzona jest możliwość szerokich  kontaktów studentów z potencjalnymi pracodawcami m.in. w zakresie staży i praktyk,
  • możliwość wyjazdów  zagranicznych  w ramach Programu Erasmus+,stypendia i zakwaterowanie w Domu Studenckim.

Kierunki kształcenia oferowane przez Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego w Częstochowie

  • Fizjoterapia (studia jednolite magisterskie)
  • Kierunek lekarski (studia jednolite lekarskie)
  • Kosmetologia (studia I i II stopnia)
  • Pielęgniarstwo (studia I i II stopnia)
  • Wychowanie fizyczne (studia I i II stopnia)

Kierunki wykładane na uczelni:

fizjoterapia Magister Stacjonarny
kierunek lekarski Magister Stacjonarny
kosmetologia I stopnia Stacjonarny   |   II stopnia Stacjonarny
pielęgniarstwo I stopnia Stacjonarny   |   II stopnia Stacjonarny
wychowanie fizyczne I stopnia Stacjonarny   |   II stopnia Stacjonarny

Główny adres uczelni

  • Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego w Częstochowie
    ul. Armii Krajowej 13/15, 42-200 Częstochowa
  •  
  • Telefon: 34 888 01 11
  • Email: cm@ujd.edu.pl
  • Strona: http://www.wnz.ujd.edu.pl

Godziny przyjęć: poniedziałek-piątek 10.00-14.00
tel. 34 888 01 11
email: wnz@ujd.edu.pl

Dziekanat

Fizjoterapia rok 2,3,4,5; Lekarski -studia niestacjonarne
pokój nr 005; tel. 34 888-02-57

Pielęgniarstwo, Lekarski -studia stacjonarne
pokój nr 004; tel. 34 888-02-68

Wychowanie Fizyczne, Fizjoterapia rok 1
pokój nr 009; tel. 34 888-02-36

Kosmetologia, Kosmetologia, Ratownictwo Medyczne
pokój nr 008; tel. 34 888-01-04

Jak do nas trafić

Powiązane artykuły

Studia medyczne w Częstochowie - Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego Uniwersytetu Jana Długosza

Częstochowa to miasto, które zyskuje coraz większe znaczenie na edukacyjnej mapie Polski, szczególnie dzięki dynamicznemu rozwojowi Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego. Ten wydział Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie oferuje szeroką gamę kierunków studiów związanych z medycyną i zdrowiem, zapewniając nowoczesne podejście do kształcenia oraz perspektywiczne możliwości zawodowe.

czytaj dalej

Wychowanie Fizyczne na Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego w Częstochowie

Kierunek Wychowanie Fizyczne I i II stopnia na Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego w Częstochowie to doskonały wybór dla osób, które pragną połączyć pasję do aktywności fizycznej z rozwojem zawodowym w dziedzinie nauk medycznych, zdrowia i kultury fizycznej.

czytaj dalej

Polecane Uczelnie

Najczęściej Oglądane